معجزات علمی قرآن

قسمت نظرات برای دوستان مخالف آزاد گذاشته شده اند فقط لطفا ناسزا نگویید بطور مستقیم هم به کسی توهین نکنید.

معجزات علمی قرآن

قسمت نظرات برای دوستان مخالف آزاد گذاشته شده اند فقط لطفا ناسزا نگویید بطور مستقیم هم به کسی توهین نکنید.

اشاره ی قرآن به فروپاشی ستاره گان و اجرام سرگردان فضایی

وَلَقَدْ زَیَّنَّا السَّمَاء الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّیَاطِینِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِیرِ 

 سوره ی الملک آیه ی ﴿۵﴾

« وآسمان نزدیک (نزدیکترین آسمان) را با ستارگان آراسته نمودیم و همینطور آنها را شلیکی به شیطانها قرار دادیم».

نکات آیه:

1ـــ آسمانی که می بینیم آسمان نزدیک به ما است:

در عـلـم نـجـوم زمان محمد سـتـارگـانی کـه بـا چـشـم دیـده می شدند نهایت مرز هستی بودند. در حالیکه قرآن ستارگانی که می بینیم را در آسمان نزدیک به ما قرار می دهد. و این به معنی است که هـسـتی خـیلی فـراتـر از آنچه کـه ما آنـرا با چشم می بینیم هست. و این نیز چیزی است که امروزه در عصر تـلـسکـوپ درستی آن به اثبات رسیده است.

2ـــ ستارگان به شیطانها شلیک می شوند:

در رابـطـه با شیطانهای مورد نظر آیه ما فعلاً چیزی نمی دانیم ولی در رابطه با اینکه آیـه می گوید: ستارگان  شلیک می شوند" درست است. انسان فعلاً با تلسکوپ عکسهائی از ستارگان گرفـته که: منفجر و شلیک می شوند، یا در بخشی از آنها انفجاری رخ می دهد و توده های گاز و مواد مذاب دیگر از آنها شلیک می شوند.

سال 1987 ستاره شناسان انفجار یک ستاره در یکی از کهکشانها را مشاهده کردند (تصویر). این ستاره  170000سال پیش منفجر شده. تصویری که می بینیم نیز مربوط به وضعیت آن در چند سال پس از انفجار آن است.

همچنین پس از انجار سیارات اجرام آنها بصورت خرده سیاره ها و شهاب سنگ ها  به اطراف پرتاب می شوند.

استخوان های غول پیکر کشف شده در عربستان متعلق به قوم عاد هستند

استخوان های غول پیکر کشف شده در عربستان متعلق به قوم عاد هستند

 

سَخَّرَهَا عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیَالٍ وَثَمَانِیَةَ أَیَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِیهَا صَرْعَى کَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِیَةٍ ﴿۷﴾

[که خدا] آن را هفت‏شب و هشت روز پیاپى بر آنان بگماشت در آن [مدت] مردم را فرو افتاده مى‏دیدى گویى آنها تنه‏هاى نخلهاى میان تهى‏اند (۷)  الحاقة

وَلَقَدْ مَکَّنَّاهُمْ فِیمَا إِن مَّکَّنَّاکُمْ فِیهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَارًا وَأَفْئِدَةً فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَا أَبْصَارُهُمْ وَلَا أَفْئِدَتُهُم مِّن شَیْءٍ إِذْ کَانُوا یَجْحَدُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَحَاقَ بِهِم مَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُون ﴿۲۶﴾

[ و به آن قوم عاد تمکین و قوتی دادیم که شما  را چنان ندادیم و با آنکه بر آنها چشم و گوش و قلب درک کننده قرار دادیم هیچ یک از آنها را از عذاب نرهانید...] سوره احقاف ۲۶

أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ ﴿۶﴾

إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿۷﴾

الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلَادِ ﴿۸﴾

[ ندیدی که خدای تو با قوم عاد چه کرد؟ قومی که دارای قامتهای ستون آسا بودند و نظیر آنها از لحاظ قدرت بدنی در هیچ جای دنیا خلق نشده بود.] سوره فجر۶-۷-۸

 

[ ای پیامبر بگو در روی زمین گردش کنید و در عاقبت شوم آنان که آیات الهی را تکذیب کردند به دقت بنگرید.] سوره انعام ۱۱

در ۲۲ آوریل ۲۰۰۴ میلادی استخوانهای عظیم الجثه ی انسانهایی مربوط به هزاران سال  پیش از زیر خاک بیرون آورده شد.

 

خوشبختانه هیچ محقق و باستانشناسی خریدار این دروغ نشد و چندین کتاب در این باره نوشته شد.وجود این مخلوفات در تمام اسطوره های ملل به چشم می خورد و مجسمه ها و کتیبه های بسیاری از آنها وجود دارد.

از تاریخ ژاپن گرفته تا اسطوره ی گرشاسب و رستم و از موجودات غول پیکر آمریکای لاتین  گرفته تا قوم عاد که در قرآن یادآوری شده اند همگی یک داستان را حکایت می کنند.

این اسکلت توسط باستانشناسی به نام سلام الوی اهل ریاض یافت شد و سپس گروههای حفاری کل ناجیه را کندند و این عکس از داخل هلیکوپتری از بالا گرفته شده است.

صحرای ربع الخالی صحرایی بی آب و علف است که هیچ چیز در آن نمی روید و این کاملا با گفته ی قرآن تطابق می کند که قوم عاد توسط صیحه ای آسمانی با به عبارت امروزی تر با بمباران اتمی با حتی بدتر از میان رفتند و بازماندگان قوم که پیامبر حضرت هود را پیروی کردند به جای امنی برده شدند توسط سفینه هایی که مامور بمباران قوم بودند.

قرآن و تشکیل رعد و برق و تگرگ

(وینزل من السماء من جبال فیها من برد فیصیب به من یشاء ویصرفه عمن یشاء یکاد سنا برقه یذهب بالأبصار)

سوره ی نور آیه ی 43

از آسمان از ابراهای کوه مانند آن, تگْرگهای بزرگی را فرو میاورد, وهر کس را بخواهد بان ضرر میرساند,وهر کس را بخواهد از زیان آن برطرف می کند. درخشندگی برق ( حاصل از اصطکاک)ابرها ( آن اندازه نیرومند است) نزدیک است چشمها را ( خیره و) از میان بردارد. به این نتیجه خواهد رسید که ابرهای باهم متصل می شوند, چرا قرآن از کلمۀ تألیف استفاده نموده است , تألیف بمعنای چند چیز مختلف را در کنار هم گذاشتن وبه هم پیوند دادن است. علت اینکه قرآن کریم کلمۀ تألیف بکار برده این است که پاره ابرها از نظر غلظت بخار آب وترکیبات وغیره با هم فرق می کند. چرا قرآن کریم از حرف ( فا) استفاده کرده است؟ حرف ( فا) به تعقیب وترتییب دلالت میکند, که بسرعت می انجامد.

 

 

شرح آیۀ مبارکه: ریزۀ تگْرگ همانطور قران کریم گفته  در واقع دانه های یخ است که در بالائی ابرها است. ریزه های تگرگ زمان تشکیل می شود که تخته های یخی در بالای ابر,قطره های آب را که سردی آنها در تحت صفر است ولی متجمد نمی شوند جمع می کند.واین قطره ها بزرگتر شده وحرکت رو به بالای آنها متوقف می شود وبه صورت قطره های باران وتگرگ فرو می آیند.

 

دانشمندان میگویند : وقتی تگرگ از میان یک منطقه تحت صفر ومنطقه ریزهای یخی در ابر می افتد ابر الکتریست می شود, وزمانی قطره های مایع با دانه های تگرگ بر خود میکنند سریعاً هنگام تصادم یخ می بندند.این عمل سطح دانه تگرگ را از ذرات یخ دور تا دور گرم ترنگه می دارد.این آیه مبارکه بیان گر چنین واقعه می باشد: (فیصیب به من یشاء ویصرفه عمن یشاء یکاد سنا برقه یذهب بالأبصار) سنا" درخشندگی. پرتو. اینجا اشاره به رعد وبرقهای است که الکتریست می شود.

وگاهی در یک دقیقه چهل بار آذرخش در میگیرد. واین الکترونها از بخش سرد تر به بخش گرمتر جریان پیدا می کنند. سپس از آن دانه تگرگ برق منفی می شود همین اثر نیز وقتی قطر های با زیر صفر با دانه های تگرگ وذره های ریز داری برق مثبت بر خورد می کنند رخ می دهد. این شحنه های داری برق مثبت توسط باد به منطقه بالای ابر برده می شوند وتگرگ دارای برق منفی به زیر ابر می افتد وبدین گونه منطقه پائین تر ابر منفی می شود این برق منفی بصورت نور آزاد می شود. ونور آن چنان شدیدی است چشمها را خیره میسازد 

سلام بر حسین

تاریخ همیشه صحنه ی رویارویی دو نیروی خوبی و بدی بوده است و متاسفانه در اکثر اوقات نیروی بدی بر نیروی خوب غلبه کرده است.هر وقت در یک نقطه از جهان قیامی بر علیه بدی شده است تمام نیروهای بدی برای سرکوب آن وارد عمل شده اند قیام های اسپارتاکوس سورنا از دوران باستان و قیام امام حسین در سال 60هجری و قیام چگوارا در عصر حاظر و هزاران قیام پیدا و پنهان دیگر

اما موارد بسیاری وجود دارد که قیام امام حسین را از سایر این قیام ها متمایز می سازد که در طول داستان به آن می پردازیم.

بخش اول تولد حضرت امام حسین (ع) و ماجرای شفا یافتن فرشته ای بنام فطروس در روز تولد امام حسین (ع) سخنان حجت الاسلام دانشمند در این مورد

معاویه مرده است فرزند معاویه که بر خلاف پدر که حتی به حفظ ظاهر بسنده نکرده و در خفا و آشکارا به انجام گناه و ظلم به مردم می پردازد حتی در تازیخ نقل قول شده که یزید در استخر شراب با محارم خود شنا می کرده و سپس با آنها زنا می کرد.

امام حسین در حال انجام اعمال حج بودند که شیاطینی از جانب یزید برای گرفتن بیعت و یا به قتل رساندن ایشان در خانه ی خدا به طرف ایشان اعزام می شوند.

امام حسین برای حفظ حرمت خانه ی خدا از آنجا خارح می شوند و قبل از خود پسر عموی خود که جوانمردی به نام مسلم ابن عقیل بود را برای پی ریزی پایه های قیام علیه یزید راهی کوفه می کنند.

دانلود سخنان دکتر فریدون صحافی در باره ی مسلم ابن عقیل و قتل مسلم و فرزندانش به دست عمرسعد

پس از قتل مسلم امام حسین راهی کوفه شدند اما ....

دانلود سخنان دکتر فریدون صحافی در باره ی حوادث راه تا کربلا و روز نهم محرم و جوانمردی های امام حسین (ع) و ماجرای متحول شدن حر ابن یزید ریاحی

دانلود سخنان دکتر فریدون صحافی در باره ی حوادث روز عاشورا و شهادت قاسم ابن حسن ابن علی قتل علی اصغر شهادت علی اکبر شهادت حر و حضرت امام حسین (ع)

اما جالب ماجرا اینجاست که لشگر شیاطین به کشتن امام حسین بسنده نکرده و پس از آن بر طبق عادت وحشیانه اعراب جاهلیت به توهین به اجساد شهدا و اذیت و آزار زنان و فرزندان آنان پرداختند.

سخنان دکتر فریدون صحافی در باره ی حوادث پس از عاشورا توهین به اجساد شهدا و ماجرای اسیران کربلا و شهادت دختر شش ساله ی امام حسین

پس از شهادت امام حسین اتفاقات عجیبی در سراسر جهان برای اثبات حقانیت امام حسین (ع) به وقوع پیوست که به خلاصه یکی از مستدل ترین آنها را اینجا ذکر می کنیم:

بعد از حادثه ی عاشورا امام حسین حذف فیزیکی شد اما شیاطین هیچ وقت نتوانستند آرمان های امام حسین را از بین ببرند و روز به روز به جمع هواداران امام حسین افزوده می شود.

سخنان دکتر فریدون صحافی در باره ی ارزش بسیار بالای امام حسین  

سخنان عبدالعلی بازرگان در باره ی نهضت حسینی 

 

سخنان عبدالعلی بازرگان پیرامون تحریفات نهضت حسینی

 

   

واقعه ی عاشورا مانند یک کلاس درس بود که بزرگترین درس آن برای جهانیان ارزش آزادگی بود و بسیار درسهای دیگر که دکتر علی شریعتی در یکی از مطالب خود به خوبی به این موضوع اشاره کرده بودند:

آنان که ماندند کار زینبی بکنند و گر نه یزدی اند.

شهادت امام حسین مطلب بسیار زیبایی از دکتر علی شریعتی

دانلود سخنرانی حسین میراث آدم از دکتر علی شریعتی

مغالطات پیرامون عزاداری امام حسین  

 

مغلطه ی اول گروهی از روشنفکران "امام حسین به آرزوی خود رسیده پس نیازی به عزاداری برای امام حسین نیست!"در پاسخ به این مساله باید گفت که عزاداری برای امام حسین یاد و نام او و حرکت بزرگ او را برای نسل های بعدی زنده نگه می دارد علاوه بر آن بسیاری از افراد ببعد از عزاداری برای امام حسین برایشان اتفاقات بسیار عجیبی افتاده از جمله شخص خود من که این تجربه را داشته ام.

لینک سخنان حجت الاسلام دانشمند در باره ی رسول ترک از سایت youtube

اما در برابر این مساله باید در مقابل مداحان تندرو و تندروی در مجالس عذاداری اجتناب کرد تا بهانه به دست دشمنان اسلام داده نشود.

بخش اول سخنان حجت الاسلام دانشمند در باره ی برخی از تند روی ها در مجالس عزاداری

بخش دوم سخنان حجت الاسلام دانشمند در باره ی برخی از تند روی ها در مجالس عزاداری

دانلود چهل حدیث از امام حسین (ع)

کتاب قیام امام حسین (ع)

برای ثبت نظرات خود کلیک کنید

قبل از انفجار بزرگ و حیرتی بسیار عجیب از قرآن عظیم

قبل از انفجار بزرگ چه روی داد؟ میدانید؟ پس به قرآن بنگرید چون برای شما روشن میسازد آن زمان چه روی داده بود! طبق آیات 9 تا 12 سوره ی مبارکه ی فصلت ....

" بسم الله الرحمن الرحیم "

قل ائنکم لتکفرون بالذی خلق الارض فی یومین و تجعلون له اندادا ذلک رب العالمین(9)
و جعل فیها رواسی من فوقها و بارک فیها و قدر فیها اقواتها فی اربعه ایام
سواء للسائلین(10)
ثم استوی الی السماء و هی دخان فقال لها و للارض ائتیا طوعا او کرها قالتا اتینا طائعین(11)
فقضهن سبع سموات فی یومین و اوحی فی کل سماء امرها و زینا السماء الدنیا بمصابیح و حفظا ذلک تقدیر العزیز العلیم (12)

به آیه ی 9 توجه بفرمایید: ابتدا خداوند به خلقت ارض اشاره میکند. که معنای همان زمین خودمان را دارد طبق آیه ی بعدی آن.
به آیه ی 10 توجه بفرمایید: و نشانه ی ادامه دار بودن آیه ی قبلی و ربط این آیه به آن آیه هست. و به "ها" در جعلها توجه بفرمایید که به ارض (زمین) اشاره دارد.
به آیه ی 11 توجه کامل بفرمایید: ثم به این معنا هست که خداوند پس از خلق ارض به سماء (آسمان اولیه) تجلی کرده است.
و طبق آیه ی 12 به آفرینش هفت آسمان پرداخته است.

پس میبینید خداوند ابتدا زمین را در دو روز (نمیدانیم هر روز چندین سال است؟)  خلق کرده است، سپس به آسمان تجلی مینماید.
(ما نمیدانیم کدام آسمان؟ کجا؟ و در چه فاصله ای از زمین؟ آیا زمینی که خلق شد در همان دود آسمان اولیه موجود بود؟ و یا این آسمان اولیه و زمین از هم جدا بودند و پس از آفرینش هفت آسمان از آن آسمان اولیه، زمین در یکی از آن آسمان ها (دنیای ما)  قرار داده شد؟).
سپس گفت و گویی میان آسمان اولیه، زمین و خداوند صورت میگیرد. پس از آنکه آسمان اولیه و زمین از خداوند اطاعت میکنند و به سوی او میروند (ما نمیدانیم رفتن آنها به سوی خداوند به چه معناییست که پس از رفتن آن دو خداوند سبب آفرینش هفت آسمان در دو روز (که نمیدانم طول آن روزها چقدر است؟) میگردد!).
همانطور که در آیه ی 12 ملاحظه میفرمایید خداوند پس از خلق هفت آسمان که جهان ما یکی از آن هفت آسمان است، دنیای ما را با نور ستارگان (ودیگر اجرام شناخته شده یا نشده ی جهان ما) زینت میدهد. این به دلیل همان امر خداوند است که در  آیه ی 12 اشاره شده است. ولی واقعا امر خدا چه بود؟ آفرینش گوی آتشین که باعث آفرینش ستار گان ما گردید از دود و مه آسمان اولیه؟
پس زمین کجا رفت؟
زمین پس از خلقت هفت آسمان در آسمان x ام به نام جهان ما قرار گرفت. آری زمین از پیش آفریده شده ی ما!

ولی خداوند چگونه آسمان ما (جهان ما) که زمین از پیش آفریده شده ی ما در آن قرار دارد را آفرید؟ آنهم در کنار آن 6 آسمان دیگر و همزمان با به نظم کشیده شدن آن 6 آسمان دیگر!؟ که ما هنوز نمیدانیم کجا هستند و چیستند به واقع؟!
آیا نمیتوانیم به دنبال شواهدی از آن اتفاقاتی باشیم که آسمان x ام به نام جهان ما در  کنار 6 آسمان دیگر به نظم کشیده شد؟ و اینکه چگونه زمین از میان مه و دودی به جهان ما راه یافت و در جهان ما جای گرفت؟ 
و مهمتر از همه اینکه چگونه مصابیح در  جهان ما خلق شدند و باعث زینت جهان ما گردیدند؟ آیا همان گوی آتشین اولیه باعث آن شد؟ و این گوی آتشین چیست؟ آیا این گوی آتشین از همان دود (دخان) به وجود آمد؟ پس از انفجار آن گوی آتشین چه روی داد؟
آیا همان بود که مصابیح آسمان x ام یعنی جهان ما را شکل داد؟
پرسشی که امروز دانشمندان بسیاری به دنبال آن هستند که قبل از انفجار این گوی چه رخ داده بود؟ آری زمین بود و آن آسمان اولیه که از آن 7 آسمان کنونی شکل گرفت! همونطور که میبینید دانشمندان هنوز به دنبال واقعیت پیش از انفجار بزرگ هستند که خداوند در قرآن خود فرموده است! و اگر برسند هیجان آورترین برای ما و آنها خواهد بود! ما هم میتوانیم برسیم. اما چگونه؟
اینگونه که در  همین آیات کمی بیشتر تامل کنیم و ببینیم خداوند واقعا چگونه آسمان x ام به نام جهان ما را آفرید؟

همانطور که میبینید دانشمندان امروزی (چه ایرانی چه خارجی) هیچ دشمنی با ما ندارند که بخواهیم از آن ها دوری کنیم و یا بر سر آن ها شمشیر بکشیم! آن ها در حال باز نمودن پنجره هایی بسته از جهان پر هیاهوی ما بر روی ما هستند. پس بیاییم واقع بینانه تر به جهان خود بنگریم. به هیبت عظیم و بی منتهای این تجلی عظیم از ذات مطلق او.

لطفا چندین بار چیزهایی رو که عرض کردم مطالعه بفرمایید تا متوجه عمق موضوع بشوید.

 


نویسنده: نوید قائمی - از اعضای تیم اجرائی شبکه فیزیک هوپا

معجزه ی قرآن در کمبود اکسیژن در ارتفاعات

یکی از مسائل علمی قرآن که در قالب تشبیه آمده؛ عدم وجود اکسیژن در آسمان است. خداوند می فرماید: "فمن یرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام و من یرد یضله و یجعل صدره ضیقاً حرجاً کانما یصعد فی السماء؛1 آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه اش را برای (پذیرش) اسلا، گشاده می سازد، و آن کس را که (به خاطر اعمال خلافش) بخواهد گمراه سازد، سینه اش را آن چنان تنگ می کند که گویا می خواهد به آسمان بالا برود ..."

واژه ی "صدر" در لغت به معنی "سینه" و "شرح" به معنی "گشاده ساختن" و حرج به معنی "تنگی فوق العاده" و محدودیت شدید است.


آیه فوق در بیان هدایت و گمراهی مردم است. منظور از گمراهی و هدایت الهی این است که، فراهم ساختن یا از میان بردن مقدمات هدایت در مورد کسانی است که آمادگی و عدم آمادگی خود ار برای پذیرش حق با اعمال و کردار خویش اثبات کرده اند آنانی که پویندگان راه حقند خداوند چراغ های روشنی فرا راه آن ها قرار می دهد و روح و فکر آن ها را وسعت و گستش می دهد اما آن هایی که بی اعتنایی خود ار نسبت به این حقایق ثابت کرده اند از این اندادهای الهی محرومند: افراد لجوج و بی ایمان که وسعت فکرشان کوتاه و روحشان فوق العاده کوچک و ناتوان است بنابراین آیه در بیان این نیست که انسان ها در هدایت وصلات مجبورند بکله هدایت و ضلالت در اختیار و انتخاب بشر قرار دارد.2
تشبیه لطیف

در آیه فوق تشبیه لطیفی به کار رفته است و ارکان تشبیه چهار چیزاست، مشبهه، مشبه به، وجه شبه، ادات تشبیه، مشبهه در آیه این است "و یجعل صدره ضیقاً حرجاً؛ سینه اش را به خاطر اعمال خلاف تنگ می کند" و مشبه به در آیه: "کانما یصعد فی السماء؛ کسی که به طرف آسمان می رود و وجه تشبیه در آیه تنگی سینه است، و ادات تشبیه در آیه کانما است.
سوالی که در این جا مطرح است این است، چرا خداوند تنگی سینه را به کسی که به طرف آسمان می رود تشبیه کرده است؟ مگر آسمان دارای چه ویژگی هایی است که منجر به تنگی سینه و نفس می شود. برای پاسخ به آن و فهم بهتر از آن تشبیه، به اکسیژن و عدم آن در آسمان و ارتفاعات می پردازیم.

اکسیژن و نیاز بدن

بافت های زنده بدن برای حیات خود نیاز به یک منبع انرژی دارند و آن محصول احتراق سوخت قند و نشاسته (چربی یا پروتئین) یعنی آمیخته شدن سوخت با اکسیژن است.3

سوختن چربی در آتش و در بدن دقیقاً همان مقدار گرما تولید می کند هر فرد عادی در حال استراحت کامل به حدود 102 کالری در دقیقه نیازمند است و برای تولید این میزان گرما باید 250 سی سی اکسیژن به کار ببرد. انسان در حال استراحت حدود 75/3 لیتر هوا را در دقیقه با عمل دم به درون می برد این مقدار هوا حاوی 750 سی سی اکسیژن است که 3/1 آن برای تولید کالری به کار می رود در حین تنفس عمیق و سریع به حدود 15 برابر بیشتر هوا نیاز داریم.

فرآورده های نهایی اکسیده شدن مواد در بدن انسان عبارتند از: انرژی، آب، دی اکسید کربن، گردش خون اکسیژن را به بافت ها می رساند و در آن جا به دی اکسید کربن تبدیل شده و در گردش خون وارد شش ها می شود و با بازدم دفع می گردد.4

هوایی که در داخل ریه های می شود دارای 78 درصد ازت و 21 درصد اکسیژن و مقدار ناچیزی 03/0 درصد گاز کربنیک است و به وسیله موهای دهلیز بینی و مژک های سلول های سطحی مخاط مجاری تنفسی تصفیه می شود.5

فرو بردن نفس به وسیله انقباض عضلات تنفسی است که قفسه سینه را فراخ می کند و بیرون دادن نفس نتیجه برگشت این عضلات به حال استراحت و تنگ شدن قفسه سینه می باشد حرکات تنفسی بر اساس جثه حیوان است مثلاً موش در هر دقیقه 150 مرتبه و نوزاد 40 مرتبه و انسان بالغ 16 مرتبه نفس می کشد.6
کمبود اکسیژن در ارتفاعات

اکسیژن 21 درصد هوای موجود در سطح زمین را تشکیل می دهد و در ارتفاع 67 مایلی هوا خالی از اکسیژن خواهد بود. انسان در ارتفاع 4 هزار متری به تنگی نفس، سر درد و تهوع دچار می شود و در ارتفاع 6 هزار متری و بالاتر به واسطه نرسیدن مقدار لازم اکسیژن به سلول های مغز از هوش می روند7 و سپس می میرند.

علت آن این است که در ارتفاعات با کاهش جو مواجه می شویم اولین کسی که فشار جو را کشف کرد دانشمندی به نام "تورشیمی" بود وی میزان این فشار را معادل فشار عمود هوای دور کرده زمین بر یک سانتی متر مربع از آن تخمین زد که معادل فشار عمودی از جیوه به طول 76 سانتی متر است هر چه از سطح زمین بالاتر برویم از میزان این فشار کاسته می شود و این امر باعث ایجاد اختلال در رسیدن هوا از طریق ریه ها به خون می گردد. و از طرفی کاهش فشار خون باعث انبساط گارهای موجود در معده و امعاء شده و به همین علت دیافراگم به طرف بالا می رود و این امر موجب ایجاد نارسایی در کار انبساط ریه ها و تنفس می گردد.8
عدم آشنایی بشر به این پدیده علمی سبب از بین رفتن هزاران خلبان شده است. اما هم اکنون در هواپیماهای مدرن، دستگاه های کنترل فشار و اکسیژن تعبیه شده است آن چه قرآن بدان اشاره کرده و با وجود این که عدم اکسیژن در آسمان ها در قرون اخیر کشف شده و قرآن 14 قرن گذشته پرداخته، می توان آن را یکی از شگفتی های قرآن به حساب آورد.